-
Segregujemy śmieci (Zabawy przedszkolaków)
3 kwietnia 2017 Dla dziecka, PRZEDSZKOLE, Zabawy z dzieckiem
-
Gospodarstwa domowe codziennie generują odpady. Są to pozostałości po niespożytym jedzeniu, zużyte baterie, zepsute sprzęty, popiół, opakowania po produktach spożywczych i przemysłowych.
Uiszczając opłatę za wywóz nieczystości, możemy zdecydować się na jedną z dwóch opcji: wrzucać je do jednego kontenera lub dokonywać ich selekcji. Drugi wariant jest nie tylko korzystniejszy finansowo, ułatwia pracę osobom, odpowiedzialnym za dalsze losy odpadów, lecz również jest oznaką dbania o naszą planetę.
Zastanawialiście się jakie znaczenie dla środowiska i jego mieszkańców odgrywa segregacja śmieci?
Razem z moimi podopiecznymi przygotowaliśmy prace plastyczne, utrwalające podstawowe informacje w powyższym temacie.
Zanim przedszkolaki zabrały się do kolorowania i wyklejania szkiców, z uwagą wysłuchały dialogu dwójki ulubionych pacynek. Świnka i Owieczka przedstawiły maluchom scenkę sytuacyjną. Bohaterowie zastanawiali się nad problemem wypełnionych po brzegi śmietników, w których królowały zmieszane odpady.
Poprzez wciągający spektakl dzieci poszerzyły i usystematyzowały swoją wiedzę z zakresu segregacji odpadów. Czynnie uczestniczyły w burzy mózgów, mającej na celu odniesienie się do własnych doświadczeń. Przytaczając przykłady z własnego życia, chętnie opowiadały o tym w jaki sposób traktują śmieci (zgniatanie plastikowych butelek oraz puszek po napojach przed umieszczeniem ich w koszu, wrzucanie zużytych baterii do pojemników, znajdujących się w marketach, pomoc rodzicom/dziadkom w budowaniu kompostownika itp.).
W dalszej kolejności przedszkolaki otrzymały ode mnie powyższy szkic, przedstawiający trzy kontenery. Zadanie dzieci polegało na odpowiednim doborze barw pojemników na odpady oraz na doklejeniu ,,śmieci” w odpowiednich miejscach.
Maluchy dysponowały kredkami, a także rysunkami butelek (szkło), resztkami foliówek (plastik), a także zgniecionymi kulkami gazet (papier).
Praca plastyczna była nie tylko sposobem wyrażenia artystycznej ekspresji, ale również okazała się sprawdzaniem z zakresu słuchania ze zrozumieniem. Nie wszyscy poprawnie wywiązali się z zadania.
Moi uczniowie ćwiczyli małą motorykę, koordynację wzrokowo-ruchową (kontury), utrwalili również podstawowe barwy. Ponadto, poproszeni o przeliczenie butelek, papierowych kulek, wykonywali proste zadania matematyczne. Twórcza, wyciszająca, wymagająca skupienia praca, stanowiła podsumowanie zajęć.
Niektórzy pokusili się o domalowanie dodatkowych elementów w postaci chmur i słońca.
Na tych, którzy zaangażowali się w opisywany projekt, czekały nagrody w postaci pieczątek motywacyjnych Dzieciaki uwielbiają ozdabiać nimi swoje ręce i prezentować je rodzicom.
li_lia
W październiku 2010r. zostałam mamą. Od tamtej pory godzę domowe i macierzyńskie obowiązki ze swoją pasją- pisaniem. Klawiatura jest moją najlepszą przyjaciółką. Piszę, ponieważ czuję potrzebę okiełznania myśli za pomocą liter.
Najnowsze komentarze
EWELINA: ŚWIETNY POMYSŁ. DZEKI ZA »
Natalia: chciałabym kupić są »
Barbara: Witam serdecznie »
li_lia: Dzień dobry. Niestety »