Niepełnosprawna artystka w reklamie

4 października 2012 Dodatki  12 komentarzy

fot. Gazeta.pl

Firmy wciąż z dystansem podchodzą do zatrudniania osób o nie do końca idealnym wyglądzie, które mogłyby reklamować daną rzecz czy usługę. Dlaczego? Ponieważ do odbiorców nie przemawia rekomendacja kogoś kto jest podobny do nich samych? Nie przeszkadza nam małe lub większe naciąganie faktów po to tylko, by poczuć się wyjątkowo wraz z nabyciem produktu?

Są jednak ryzykanci, którzy dzięki łamaniu stereotypów zyskują rozgłos, ale i szacunek nas, konsumentów. Najświeższym przykładem jest Fabryka Rajstop Adrian. Od niedawna twarzą marki jest znana wokalistka Monika Kuszyńska, która na skutek samochodowego wypadku porusza się na wózku inwalidzkim.

Pierwsze produkty firmy Adrian powstały prawie 30 lat temu. Z czasem spotkały się z uznaniem nie tylko zadowolonych klientek, ale i instytucji, które odznaczyły producenta licznymi nagrodami i certyfikatami. Doskonałe gatunkowo przędze, bogate wzornictwo, rozmiary dostępne dla pań o różnych figurach są największymi atutami pończoszniczych wyrobów.

Jednak tym, co sprawiło, że nazwa marki oraz jej wyroby wywołały szum w mediach jest kampania reklamowa, której przyświeca hasło ,,Adrian kocha wszystkie kobiety”. Na licznych bilbordach pojawiła się bowiem osoba niepełnosprawna. Piosenkarka, która po zakończeniu współpracy z zespołem Varius Manx rozpoczęła solową karierę, obala zakorzeniony w mentalności Polaków pogląd, wedle którego należy promować osoby o nieskazitelnym wyglądzie. W przemyśle bieliźnianym i pończoszniczym wykorzystuje się wizerunek kobiety o kuszących, proporcjonalnych kształtach. Zazwyczaj reklamy tego typu produktów bazują na lekkim erotycznym zabarwieniu, dzięki czemu przykuwają uwagę przede wszystkim przedstawicieli brzydszej płci.

fot. Gazeta.pl

W materiałach promocyjnych firmy Adrian prócz poruszającej się na wózku Moniki Kuszyńskiej pojawia się również modelka o pełnej figurze, która w pełni akceptuje swoje ciało i potrafi jego mankamenty sprytnie przemienić w atuty. Obie reklamy nie zostały pozbawione dobrego smaku. Pokazują piękno, tkwiące w każdej z nas bez względu na to czy mamy nadwagę, albo nie jesteśmy sprawne fizycznie. Wszelkie spekulacje, których autorzy dążą do ośmieszenia bądź poniżenia pań reklamujących produkty Adrian, bazują na stwierdzeniu, iż firma odwołuje się do uczuć potencjalnych klientów, zatrudniając osoby, które wzbudzają współczucie. Ponadto przeciwnicy kampanii chowają się za pojęciem ogólnie przyjętej estetyki, która w przypadku wspomnianej reklamy została zbezczeszczona.

Umiejętność tworzenia rzeczy pięknych jest sztuką. Sztab ludzi, odpowiedzialnych za bilbordy z Moniką Kuszyńską podołał zadaniu i spełnił swój obywatelski obowiązek, promując szczęśliwą, cieszącą się z życia kobietę, która mimo fizycznego defektu prezentuje wysoką wartość moralną.

li_lia

W październiku 2010r. zostałam mamą. Od tamtej pory godzę domowe i macierzyńskie obowiązki ze swoją pasją- pisaniem. Klawiatura jest moją najlepszą przyjaciółką. Piszę, ponieważ czuję potrzebę okiełznania myśli za pomocą liter.

12 komentarzy w Niepełnosprawna artystka w reklamie

  • _Lena_ says:

    Zdecydowanie powinno być więcej takich reklam oraz miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych ! Niepełnosprawni fizycznie = pełnosprawni umysłowo..

  • Agusia says:

    Kiedy zobaczyłam w drodze na uczelnie reklamę firmy adrian gdzie jako modelka jest Monika Kuszyńska byłam mile zaskoczona. Bardzo rzadko albo i może wcale nie widuje się osób niepełnosprawnych na reklamach więc byłam mile zaskoczona gdy ujrzałam billboard a na nim własnie świetnie prezentującą się Monikę Kuszyńską. Przyznam że reklama mi się naprawdę podoba bo piosenkarka ładnie prezentuje produkt tej firmy gdyż ma zgrabne nogi i wcale mi to nie przeszkadza, że jest ona na wózku gdyż ja patrząc na reklamę wpierw widze jej piękne nogi a potem wózek :) .

  • Lusia says:

    Tak jak moje poprzedniczki uważam, że powinno być więcej takich reklam i możliwości dla osób niepełnosprawnych. Prezentowana na drugim zdjęciu modelka choć odbiega od wykreowanych przez środowisko norm prezentuje się bardzo dobrze. Widać nie trzeba być ”wieszakiem” żeby coś zareklamować i przy okazji spodobać się otoczeniu.

  • Koniczynka says:

    Dobrze to ujęłaś że obie reklamy nie zostały pozbawione dobrego smaku. Monika Kuszyńska pomimo swojej niepełnosprawności to bardzo piękna i madra kobieta. Nie rozumiem dlaczego ta reklama wzbudziła takie oburzenie. Kobieta nie traci na swojej wartości tylko z powodu kalectwa.

    • li_lia says:

      Boli mnie jeszcze jedno, prócz słów tych jaśnie oburzonych, a mianowicie kwestia byłego zespołu Moniki. Dokładnie chodzi mi o to, jak została potraktowana przez Roberta Jansona po wypadku, który to właśnie on spowodował i naraził ja na kalectwo.

  • mamaagatki says:

    Zgadzam się z dziewczynami, bardzo dobrze, że te reklamy powstały. Nie rozumiem jak mogło kogoś oburzać, że niepełnosprawna czy pulchna kobieta bierze udział w kampanii reklamowej. Niby XXI wiek a ludzie tacy zacofani i nietolerancyjni…

    • li_lia says:

      Niestety, krytykanci zawsze znajda obiekt zainteresowania, który spróbują zaatakować.

  • mylamoja3004 says:

    A ja nie widze tu zadnego kalectwa. Gdybym nie wiedziala ze Monika nie chodzi, to pomyslalabym ze jest to kolejna kontrowersja sprzedania produktu a wozek jest takim „nietypowym” gadzetem aby ludzie zauwazali bilboardy.
    Osobiscie jestem za tym aby niepelnosprawnych bylo widac wszedzie, w bankach, sklepach, butikach. Oni tak samo jak my maja swoje plany, marzenia i oni wcale nie sa niepelnosprawni. Potrafia robic wiecej, gory przenosic ujelabym nizeli taki zwykly czlowiek, zdrowy ktoremu len wlazl w du**

  • Koniczynka says:

    Ewo masz rację. Ogladałam wiele wywiadów z Monika Kuszyńską i pomimo iż nie mówi tego wprost to widać że sama ma żal do zespołu o to jak ją potraktowali. W jednym z wywiadów powiedziała że obiecali sobie iż będzie ostatnią wokalistką varius manx, jak widać słowa nie dotrzymali. Przyznam szczerze że aż się wzruszyłam oglądając ten wywiad w którym tak mądrze się wypowiadała.

    • li_lia says:

      Monika jest fantastyczną, ciepłą kobietą. Życzę jej wielu wspaniałych płyt i poruszających przebojów. A Janson niech żałuje.

  • Agnieszka D. says:

    też zwróciłam uwagę na tą reklamę i pomyślałam sobie: w końcu jakaś normalna babka a nie same suche patyki.

  • Agnieszka D. says:

    ponieważ to co robią agencje reklamowe z modelkami to jest wpędzanie ich w anoreksję; i mnie np.to przeraża

Zostaw komentarz Cancel reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>